Trygghetsstandard i sykehjem

USHT

av Ida Elisabeth Gaard, leder, Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Helse Fonna kommunene 

Er det å lede driften så krevende at kvalitetsarbeidet tidvis settes på vent? Finnes det støtteressurser eller verktøy som en leder av sykehjem kan benytte seg av i arbeidshverdagen?   

Ja, det gjør det.

Trygghetsstandard i sykehjem er et digital verktøy som skal støtte sykehjemsledere med kontinuerlig kvalitetsforbedring. Trygghetsstandard i sykehjem understøtter hensikten med forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, da den kan sees på som en veiviser for hvordan en leder i sykehjem kan gjøre jobben enda bedre. Et bidrag til å støtte opp om leders plikt til å forbedre, planlegge, utføre, evaluere og følge opp kvalitetsarbeidet. Det er ledere og medarbeidere i sykehjem som kjenner utfordringene i praksis best, og vet hva som bør prioriteres.  Lederverktøyet skal bidra til å trygge lederne i arbeidet med kvalitetsutvikling med utgangspunkt i deres prioriteringer. 

Pilot

Den første versjonen av standarden ble utviklet gjennom et pilotprosjekt fra høsten 2015 til våren 2018. I pilotprosjektet deltok 4 kommuner og omfattet 6 sykehjem, 17 avdelinger og 650 ansatte. Helsedirektoratet gjennomførte piloten på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet. Som beskrevet i sluttrapporten fra piloten (Helsedirektoratet, 2018) skal trygghetsstandarden bidra til å realisere forventninger til tjenestene i sykehjem slik de er beskrevet i en rekke helse- og omsorgspolitiske dokumenter som «God kvalitet– trygge tjenester— Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten» (Helse og omsorgsdepartementet, 2013), «Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten» (Helse og omsorgsdepartementet, 2016) og «Leve hele livet, en kvalitetsreform for eldre» (Helse- og omsorgsdepartementet, 2018).  Trygghetsstandard i sykehjem slik det er tilgjengelig på www.ressursportal.no i dag er en videreutvikling og forbedret versjon av det web-baserte verktøyet som ble utviklet i piloten. Lederverktøyet finnes kun digitalt og det er enkelte å navigere i på nettsiden.  

Seks tema

Målet med lederverktøyet er å øke bevisstheten om pasienters verdighet og behov for omsorg i sykehjem og å redusere uønsket variasjon blant sykehjem. Lederverktøyet består av seks tema; ledelse – struktur og prosess – kompetanse – personsentrert omsorg - tjenesteyting– innovasjon og teknologi.

Med utgangspunkt i hvilke utfordringer ledere ønsker å prioritere på sykehjemmet kan disse sees opp mot temaene i trygghetsstandarden. Hvert tema har en kort introduksjon, og lenker til andre nyttige verktøy innenfor samme temaet. Personsentrert omsorg står sentralt i standarden og dette fokuset kombinert med de andre temaene skal bidra til at ledere, ansatte og beboere på sykehjem opplever en økt kvalitet på tjenestene som gis. Trygghetsstandarden i sykehjem er et verktøy for å understøtte det gode kvalitetsarbeidet som allerede gjøres på sykehjemmet, og det kan hjelpe ledere i det systematiske forbedringsarbeidet ved at all relevant informasjon er samlet på et digitalt nettsted. Implementering av nye tiltak kan være krevende og trygghetsstandarden skal legge til rette for at de nye forbedrede strukturene blir værende på sykehjemmet.  

Nytt nettverk

Hvem kan så støtte og veilede sykehjemslederne i deres utfordringer med å sette i verk tiltakene i trygghetsstandarden? Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester (USHT) i Helse Fonna området og alle USHT i landet skal bidra til å støtte sykehjemsledere i arbeidet med kvalitetsforbedring og implementering av tiltakene i trygghetsstandarden. USHT Helse Fonna vil invitere til et ny oppstartet nettverk i ledelse og kvalitetsarbeid for ledere og medarbeidere med ansvar for kvalitetsutvikling i slutten av året 2022 og begynnelsen av 2023. Nettverket skal bygge på behovet ute i praksis, legge til rette for erfaringsutveksling og bidra til å styrke fokuset på kontinuerlig kvalitetsarbeid.  

Innledningsvis ble det antydet at det å være en driftsleder og samtidig en leder for kvalitetsutvikling kan være krevende for ledere i sykehjem. Avslutningsvis er det viktig å si at ledere i sykehjem har mange og varierte oppgaver, og driften må ledes forsvarlig for at kvaliteten skal oppleves som forsvarlig. Forsett med det gode arbeidet som gjøres og husk å ha fokus på hva som er viktig for beboerne og hvordan vi sammen kan skape gode opplevelser i sykehjemmet.  

Innholdet i denne teksten er hentet fra www.ressursportalen.no og Helsedirektoratet sin sluttrapport i 2018, Trygghetsstandard i sykehjem: Sluttrapport fra pilot i fire kommuner 2015-2018 (Helsedirektoratet, 2018) .