Faglig litteratur til sommerferien (bokanmeldelser)

Av Anette Ottesen, 10.05.2017

Det nærmer seg sommerferie! Mangler du bok å ha med på stranda, hvorfor ikke låne boken 'Slagdama-livet er egentlig allright'? Har du fremdeles litt problemer med å huske hvor i hjernen som styrer hva, kanskje 'Hjernen er stjernen' er boken for deg. Her er anmeldelsen av to bøker som er relevante for slagsykepleiere.

Slagdama. Livet er egentlig allright

“Jeg bråvåkner. Eldstebroren min, som er kommet til sykehuset, sitter ved enden av senga. Sola skinner svakt inn på han. Blikket hans. Grønt. Alvorlig. Bekymret. Han har med endel bøker til meg, blant annet den anerkjente Hitler-biografien av den nå avdøde Joachim Fest. Jeg vet ikke om jeg orker å lese noen ting. Jeg forsøker å forklare han hvor stor endokarditten er, men ordene er ikke der. Jeg ser på notisboka, der jeg har skrevet det ned. Når jeg vil strekke meg etter den kommer han meg i forkjøpet og sier at jeg må ta det med ro. Jeg er engstelig og kjenner at noe er skrekkelig galt.

Vil du at jeg skal gå? Vil du sove? spør han.

Jeg vil så absolutt at han skal være der, men jeg nikker når jeg mener nei. Hvorfor gjør jeg det?”

---Ragnhild Mork, Slagdama. Livet er egentlig allright. Pax forlag a/s, Oslo 2017

For noen måneder siden kom boken til Ragnhild Mork ut. Ragnhild Mork er kjent for sin blogg som ‘slagdama’ - se bloggen hennes her: www.slagdama.no . Boken ‘Slagdama. Livet er egentlig allright’, er fortellingen om hvordan hun overlevde hjerneslag, og hvordan hennes vei tilbake til livet kjempes. Boken er en skildring om det å være en selvstendig, sprek person til å bli pasient over natten, med halvsidig lammelse og afasi. Vi får være med på hennes seiere, og nedturer videre i de 12 årene hun har levd med sekvele etter hjerneslag.

Jeg mener dette er en bok som bør leses av alle som jobber med slagpasienter og ønsker å få litt innsikt i det pasienten går igjennom. Den kan også anbefales til slagrammede og pårørende. Ragnhild skriver godt og lett og setter ord på fysiske utfordringer, så vel som usynlige utfall og depresjon.

Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ

Denne lettleste faktaboken om vårt eneste uerstattelige organ er skrevet av Kaja Nordengen. Forord er skrevet av nobelprisvinner May-Britt Moser. Hun skriver:

"...På sjarmerende vis vever forfatteren forskningsfunn sammen med anektoder fra eget liv. Kunstgrepet å forankre teori i konkrete erfaringer som tilhører vår felles livsverden, gjør henne til en formidler ikke bare av fakta men av nysgjerrighet. Lekenheten i hennes omgang med stoffet vekker noe av den entusiasmen som driver både det undrende barnet og den erfarne forskeren. Etter å ha lest boken er det fremfor alt varmen i Kajas fortellerstemme jeg sitter igjen med..."

Boken har fått strålende kritikker fra mange hold. Den har mange spennende fakta om hvordan hjernen fungerer, og min sønn på 9 synes også mange deler av boken var spennende. Den inneholder beskrivelser av hvordan rusmidler og matinntak påvirker hjernen, og tar for seg personlighet, persepsjon, hukommelse, læring, navigasjon, intelligens og mye mer. Anbefales!