Retningslinjene erstatter Rammeplan for videreutdanning i barnesykepleie fra 2005. 
De nye retningslinjene inneholder detaljerte læringsutbyttebeskrivelser innen kompetanseområdene:
- barnesykepleie som fag og profesjon
 - klinisk observasjons-, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
 - helsekompetanse og kommunikasjon med barn i alle aldre og deres familier
 - teknologi og digital kompetanse
 - faglig ledelse og samhandling
 - kvalitet og pasientsikkerhet
 - vitenskapsteori, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis
 - forskning, kvalitetsarbeid og formidling
 
Nasjonal retningslinje for barnesykepleierutdanning og Barnesykepleierens kompetansebeskrivelse (Barnesykepleierens kompetanse, ansvar og oppgaver) synliggjør hvilken kompetanse en barnesykepleier skal ha etter endt utdanning. 
Programgruppen besto av:
| Organisasjon/sektor | Representant | 
| Universitets- og høyskolesektoren | Rolf Horne – nestleder Iben Akselbo Edel Jannecke Svendsen  | 
| RHF/tjenestene | Morten Syversen – leder Dorthe Relling Helle Laurvig Milde  | 
| NSO/studentene | Håkon Endal | 
Barnesykepleierforbundet NSF jobbet mye med å få forskriftsfestet at utdanningen skulle være 120 stp. Dette er noe vi må jobbe videre med da det fortsatt er mulighet for avstigning på 90 stp.