Å se hele mennesket

Tone Aamodt Bråthen, sykepleier ved SIHF, Reinsvoll

Tone Aamodt Bråthen

Artikkelforfatter Tone Aamodt Bråthen arbeider som sykepleier ved Sykehuset Innlandet, Reinsvoll

SOM FASTVAKT på somatisk sykehus,for en pasient med alvorlig psykiske lidelser,begynte jeg å reflektere over hvordan helsepersonellet møtte pasienten.

Helsepersonellet stilte meg spørsmål som skulle vært stilt til pasienten. Pasienten kunne mer enn godt nok svare på spørsmålet. Jeg hadde ikke sett pasienten før.

Psykiatriske pasienter blir dessverre ofte «sett ned på».Pasienten hadde kunnskaper og dels innsikt i egen situasjon, og utførte behandling hjemme når vedkommende var i bedre form.

OMSORGSFULL HJELP? Ifølge helsepersonelloven skal helsepersonell gi omsorgsfull hjelp. Konkret innebærer dette hvordan helsepersonell opptrer ovenfor og kommuniserer med pasienter.

Omsorgshandlinger som fremmer trygghet er helsepersonell som viser vennlighet, tålmodighet, interesse og gir informasjon. Omsorgens tre aspekter - relasjonell, praktisk og moralsk, kan utøves på én og samme tid. Det handler om hva helsepersonellet sier og gjør, og hvordan vi er og bryr oss. Kommunikasjon er både verbal og nonverbal. Mange pasienter er oppmerksomme på det som blir sagt, men trolig enda mer oppmerksomme på det som ikke uttrykkes direkte med ord.

Etter min profesjonelle mening ble ikke pasienten møtt på en omsorgsfull måte. Helsepersonell snakket til pasienten med en nedlatende tone og kroppsspråket utrykte en negativ holdning. Tiden det tok for å få svar på relativt enkle spørsmål var urimelig lang - hadde helsepersonellet «glemt» oss denne gangen også?            

Å SE HELE MENNESKET. Helsepersonell ivaretok den somatiske helsen, men glemte litt av selve mennesket som lå i pasientsengen. Mennesket bak diagnosene. Mennesket med tanker, følelser, behov, erfaringer og ressurser. Det hele mennesket.

I somatikken er det åpenbart mye fokus på tekniske prosedyrer og ferdigheter. Jobbhverdag er travel, med knappe ressurser og strenge prioriteringer, med lite tid til hver enkelt pasient. Imidlertid koster det svært lite å si «hei», etterfulgt av et vennlig smil, gi blikkontakt og følge opp det du har sagt du skulle gjøre eller informere om. Dette fremmer trygghet og tillitt – og pasienten føler seg betydningsfull, og sett på som et helt menneske. Å være bevisst dette kan utgjøre en vesentlig forskjell for pasienten.

TIL ETTERTANKE. Så, kjære helsepersonell: Pasienter med psykiske lidelser, som er innlagt på somatisk sykehus må møtes med gode holdninger og respekt – akkurat på samme måte som pasienten på naborommet!

Det kunne vært en person i din familie. Hvordan ville du at denne personen ble møtt?