Nye krav til psykososialt arbeidsmiljø

En mann og en dame i hvit sykepleieruniform snakker sammen i en korridor.

I 2026 kommer det bransjerettede råd for områder med høy risiko, som sykehus, sykehjem og hjemmetjeneste. Illustrajonsbilde. Foto: Bo Mathisen / Norsk Sykepleierforbund

I tillegg vil det komme egne råd for bransjer som sykehus, sykehjem og hjemmetjenesten.

Hva er psykososialt arbeidsmiljø?

Psykososialt arbeidsmiljø handler om hvordan arbeidet er organisert og gjennomført, og hvordan vi samhandler med hverandre på jobb. Et godt arbeidsmiljø gir trivsel, motivasjon og helse – både for ansatte og virksomheten.

Konsekvenser av et dårlig psykososialt arbeidsmiljø

Et dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan føre til

  • psykiske plager
  • muskel- og skjelettplager
  • hjerte- og karsykdom
  • økt sykefravær og risiko for feil og ulykker

Effekter av et godt arbeidsmiljø

Et godt arbeidsmiljø gir derimot

  • bedre helse og trivsel
  • lavere sykefravær
  • høyere kvalitet og produktivitet
  • bedre omdømme og evne til å beholde kompetanse

Hva er nytt i loven?

Endringen i § 4-3 gir eksempler på faktorer arbeidsgiver må ta hensyn til:

  • uklare eller motstridende krav og forventninger
  • emosjonelle belastninger i arbeid med mennesker
  • arbeidsmengde og tidspress som skaper ubalanse
  • behov for støtte og hjelp i arbeidet

Kravene om å ivareta integritet og verdighet, mulighet for kontakt med andre, og beskyttelse mot trakassering, vold og trusler videreføres.

Bransjerettet veiledning

Arbeidstilsynet starter med generell veiledning for hele arbeidslivet. I 2026 kommer også bransjerettede råd for områder med høy risiko, som sykehus, sykehjem og hjemmetjeneste.

Les mer på arbeidstilsynet.no.

Seminarer, nettmøter og webinarer om presiseringene i regelverket om psykososialt arbeidsmiljø:

Fysiske seminar: Tydeligere regelverk om psykososialt arbeidsmiljø – Hva betyr det for deg og din arbeidsplass?

  • Tromsø: 4. og 18. februar.
  • Trondheim: 20. og 27. januar (seminaret 20.1. blir streamet).
  • Bergen: 3. februar.
  • Stavanger: 18. og 19. februar.
  • Oslo: 3. og 11. februar.

Nettmøter på Teams: Tydeligere regelverk om psykososialt arbeidsmiljø

  • 13. januar kl. 11:00-12:00.
  • 21. januar kl. 11:00-12:00.
  • 28. januar kl. 11:00-12:00.
  • 4. februar kl. 11:00-12:00.

Webinarer:

  • 4. mars: Psykososialt arbeidsmiljø:
    Hva er det, og hva sier arbeidsmiljøregelverket?
  • 11. mars: Psykososialt arbeidsmiljø:
    Hva påvirker hvordan vi har det på jobb, og hva har det å si for helsa?
  • 18. mars: Psykososialt arbeidsmiljø:
    Hvordan jobbe med det i praksis?

For mer informasjon og påmelding: Kurs og webinar - Arbeidstilsynet

Se også: Psykososialt arbeidsmiljø - Arbeidstilsynet