Kompetansemiljø for helsestasjon og skolehelsetjenesten

Ann Karin Swang

Leder av LaH Ann Karin Swang

Leder for LaH Ann Karin Swang var fredag 16. desember tilstede under referansegruppemøte om kompetansemiljøet for helsestasjon og skolehelsetjenesten. Her ble det gitt informasjon om oppgaver som skal legges til kompetansemiljøet, og LaH holdt innlegg med sine innspill.

Oppgaver som skal legges til kompetansemiljøet

Helse- og omsorgsdepartementet informerte om at følgende oppgaver skal legges til kompetansemiljøet:

  • Bidra til systematisk fag- og kompetanseutvikling og kompetansespredning
  • Fremme og delta i forskning, inkludert forskning på den ordinære og rutinemessige virksomheten i tjenestene.
  • Evaluere tiltak og aktivitet i regi av tjenesten.
  • Gjennomføre kunnskapsoppsummeringer og metodevurderinger.
  • Bistå kommunene med kunnskapsstøtte som grunnlag for kunnskapsbasert praksis og kvalitetsforbedring.
  • Bistå kommuner med støtte, råd, veiledning og implementering og evaluering av tiltak.
  • Samarbeide tett med andre relevante tjenester og fag- og kompetansemiljøer inkludert Helsedirektoratet samt utdanningsinstitusjoner.
  • Bistå Helsedirektoratet i arbeidet med relevante veiledere og retningslinjer.
  • Bidra til implementering av nasjonale løsninger for digitalisering av tjenesten.
  • Bidra aktivt til brukermedvirkning.

Innspill fra LaH

Leder av LaH Ann Karin Swang tok opp temaer rundt hvordan kompetansemiljøet kan bidra til at helsestasjon og skolehelsetjenesten blir en likeverdig tjeneste i alle kommuner. Her fremhevet hun kunnskapsoppsummeringer, forskning, kvalitetssikring og beste praksis som viktige innsatsområder. Vi må dele de gode tiltakene over hele landet slik at vi vår en sammenhengende og likeverdig tjeneste for alle.

- Det viktigste for oss er at det er tett kontakt mellom kompetansemiljøet, praksisfeltet og utdanningsinstitusjonene. Vi ønsker ikke at kompetansemiljøet skal forske så mye selv, men bidra til å spre kunnskap og informasjon og være idebanker for forskningsmiljøet der praksisfeltet kan spille inn behov for mer forskning. Helsefremming og forebygging må være de viktigste fokusområdene. Leder av LaH, Ann Karin Swang