En fremtid uten tobakk og nikotin
Vi er mange som ønsker det samme: I løpet av ti år skal Norge fase ut tobakks- og nikotinprodukter. For våre barns og barnebarns skyld.
Hvorfor bør tobakk og nikotin utfases?
- Hvert år dør minst 5000 mennesker i Norge på grunn av tobakkskader
- Røyking øker risikoen for minst 15 ulike kreftformer og mange andre alvorlige sykdommer
- Nikotin er et giftstoff som er svært avhengighetsskapende
- Nikotin er særlig skadelig for den unge hjernen, og øker risikoen for angst og depresjon
- Utviklingen av nye produkter skjer i en takt som er så hurtig at vi ikke rekker å sette i verk regulerende tiltak
- Nye tobakks- og nikotinprodukter har smak og utforming som særlig rekrutterer unge
Hvorfor støtter Helsesykepleierne NSF Endgame?
Helsesykepleiere har en sentral rolle i å støtte unge i å ta sunne valg og å styrke helsekompetansen. En Endgame-strategi gir et tydelig mål om å beskytte kommende generasjoner, ikke bare redusere skade hos dem som allerede bruker nikotin. Tiltakene vil også gi bedre grunnlag for å jobbe helsefremmende og forebyggende med tidlig intervensjon i skoler og lokalsamfunn.