New Leadership Competencies - Erfaringer fra Pilotstudie og Mentorprogram

Espen og Jan Erik

Å navigere utfordringer i sykepleierledelse innen psykiske helsetjenester

"Empowering future nurse leaders in mental health services" som var den engelske tittelen på innlegget, passer perfekt inn i Norsk Sykepleierforbunds (NSF) strategiske retning, spesielt med tanke på NSFs fokus på faglig utvikling, lederskap og styrking av sykepleierrollen https://www.nsf.no/vart-politiske-arbeid/utvikle-helse-og-omsorgstjenestene

Espen Gade Rolland presenterte PILOT-studien som har dannet grunnlaget for mentorprogrammet. Grunnlaget for studien kom fra Psykisk Helse og Rus-rapporten som ble resultatet av landsmøtesak 16/2019 og som var ett toårig prosjekt innen fagområdet psykisk helse og rus. Studien hadde som mål å undersøke hvilke utfordringer og strategier som påvirker rollen til både nye og erfarne sykepleierledere i psykisk helsetjenester. Pilotstudien var en kvalitativ studie hvor det ble intervjuet 20 ledere. Ett av nøkkelfunnene fra studien, var at nye ledere setter høye standarder for seg selv og finner rollen stressende, mens mer erfarne ledere fokuserer mer på strategisk lederskap, prioritering av oppgaver og å motivere ansatte. Samtidig så man at dyktig lederskap var essensielt for forbedret pasientutfall og jobbtilfredshet. Studien gir verdifull innsikt i utfordringer og strategier knyttet til sykepleieledelse innen psykisk helsetjenester og funnene foreslår at mentorprogram og støttenettverk er essensielt for utvikling og motivering av sykepleierledere.

Innsikt og inspirasjon fra mentorprogrammet i NSF

Videre utdypet Jan Erik Nilsen erfaringene fra pilotprosjektet og viste hvordan dette dannet grunnlaget for modellen for mentorprogrammet for sykepleierledere.

Programmet, som ble lansert i 2023, samlet totalt 30 adepter og mentorer til et strukturert utviklingsløp for fremtidige sykepleierledere. https://www.nsf.no/nyheter/ledelse/30-sykepleierledere-har-fullfort-mentorprogrammet

Gjennom presentasjonen fikk tilhørerne et innblikk i alle stegene i prosessen – fra oppstart og danning av par til refleksjon og faglig vekst. Særlig gjorde ett av utsagnene fra adeptene inntrykk:
«Mentorprogrammet og mine samtaler med min mentor har vært avgjørende for at min start som leder har gått så bra som det har gjort.»

Mentorprogrammet har ikke bare hatt stor betydning for deltakerne – det vil også bli gjenstand for oppfølgende forskning. Målet er å evaluere effekten og den langsiktige betydningen av mentorprogrammet for utvikling av lederskap i helsetjenesten.

Rolland og Nilsen avsluttet med å uttrykke håp om at mentorprogrammet for sykepleierledere vil videreføres og kunne samtidig fortelle at planleggingen av en ny runde allerede er i gang. Målet er at programmet skal bli et varig verktøy for lederutvikling, og fortsette å være en integrert del av Norsk Sykepleierforbunds strategi for å styrke sykepleierledernes rolle i fremtidens helsetjeneste. De sender også en stor takk til forskerteamet som var med og utforme abstraktet og til Norsk Sykepleierforbund som finansierte prosjektet.

Referanser:

Skarstein, S., Lysfjord, E. M., Silseth, M. H., & Leegaard, M. (2024). ‘I need support in becoming the leader I would like to be’–A qualitative descriptive study of nurses newly appointed to positions of leadership. Nursing Open, 11(6), e2173.

Lysfjord, E. M., Gjevjon, E. R., & Skarstein, S. (2024). Challenges and Strategies in Nursing Leadership: A Qualitative Study on Leaders in Mental Health Care. Nursing Reports, 14(4), 3943-3954.

Lysfjord, E. M., & Skarstein, S. (2024). Empowering Leadership: A Journey of Growth and Insight Through a Mentoring Program for Nurses in Leadership Positions. Journal of Healthcare Leadership, 443-454.

Lysfjord, E. M., & Skarstein, S. (2023). I became a leader by coincidence: Specialised nurses as leaders in the field of mental health and substance abuse. Leadership in Health Services, 37(2), 290-303.

Project report «Psykisk lidelse og helseskadelig rusbruk har en høy pris, investering i sykepleiere lønner seg Landsmøtesak 16/2019, et 2-årig prosjekt innen fagområdet psykisk helse og rus».