– Dette er et tydelig tegn på at noe må gjøres, og vi mener en nasjonal eksamen i legemiddelregning er et viktig steg i rett retning, fortsatte studentleder Henriette Karlsen Brenna.
Hun refererte til en undersøkelse gjennomført av NSF Student våren 2025. Brenna var en av flere deltagere på NSF Students frokostmøte om fremtidens sykepleierutdanning.
Solid og lik sluttkompetanse
Jarle Henriksen, avdelingsdirektør i Helse Sør-Øst RHF og nestleder for programgruppen bak forslaget til ny forskrift for sykepleierutdanningen deltok også på frokostmøtet. Det samme gjorde seniorrådgiver i KS, Kjell Aasheim.
– Studentenes ønske om en nasjonal eksamen i medikamentregning er forståelig, men om utdanningsinstitusjonene ønsker strengere nasjonale føringer, er usikkert, sa Jarle Henriksen i sitt svar til Brennes oppfordring om nasjonal eksamen i legemiddelhåndtering.
KS, ved seniorrådgiver Kjell Aasheim, var mer på linje med NSF Student når det gjaldt en slik eksamen.
– KS ønsker en solid og lik sluttkompetanse i sykepleierutdanningen, og der kan en nasjonal eksamen i legemiddelregning være del av løsningen. Det er svært viktig at studentene ved endt studieløp har generalistkompetanse, uavhengig av hvor de har studert i landet, sa Aasheim.
Ulike studieplaner på utdanningsinstitusjonene
NSF Student er opptatt av at en sykepleier skal ha den samme kompetansen uavhengig av hvor han eller hun har studert. Studentleder Brenna pekte på at det er store variasjoner i utdanningen av sykepleiere.
– Sykepleierutdanningen er en av de utdanningene i Norge med sterkest nasjonal styring, men likevel hører vi hvert år om studenter som ikke får mulighet til å bytte utdanningsinstitusjon fordi studieplanene er for ulike, fortalte hun.
– Det er mange ønsker om å putte ting inn i sykepleierutdanningen. Vi må være bevisst at det er en generalistutdanning, og at ikke alt kan inkluderes, svare Henriksen fra programgruppen og Helse Sør-Øst.
For KS er det viktig at generalistprinsippet bør gjelde for grunnutdanningen, og at spesialisering er en del av videreutdanningen.
– En best mulig grunnkompetanse er vesentlig for samfunnet, og gir trygghet for sykepleierne til å jobbe der de ønsker i tjenestene, sa Aasheim.
Han understrekte også at hjemmesykepleie som læringsmål bør beholdes.
– Det er vesentlig at studentene tilegner seg en solid kompetanse, noe som også betyr at arbeid i de kommunale helse- og omsorgtjenestene er ivaretatt i utdanningen, sa han.