Øvingspost Våren 2024
Velkommen (tilbake) som veileder på øvingsposten!
- Vi er veldig glade for å ha deg med på laget som utdanner morgendagens vernepleiere, og gleder oss til å treffe både gamle og nye veiledere til våren😊
Ved forsinkelse og/eller sykdom hos veileder skal Mette Utheim kontaktes på tlf 94220228. Andre henvendelser kan sendes på email metteuth@oslomet.no eller sms/tlf.
Hvor og når
Oppmøte er 07:45 (08:00) –15:30 på simulerings - og ferdighetsenheten / «øvingsposten» i Kunnskapsveien 55 på Kjeller.
Øvingsposten er utformet som en sengepost og har 5 stuer + vaktrom, skyllerom, rent/sterilt lager etc. Hver veileder har ansvar for gjennomføringen på sin stue.
Antrekk
Skal være som ved pasientnært arbeid, med kortklipte negler, eventuelt oppsatt hår. Smykker, klokker snus og mobilbruk er ikke tillatt på stuene uten at etter avtale med veileder. Uniformsoverdel kan lånes. Ta med innesko, gjerne også navneskilt/ søsterur.
Forberedelser og veiledning
Veilederne forbereder seg på materialet i Canvasrommet (innlogging gis rundt nyttår) og prosedyrer i VAR Healthcare.
Forberedelsene er viktige for å minimere prosedyrevariasjon og for at veileder skal kjenne til materialet studentene har forberedt seg på. Men det finnes mange måter å ivareta faglige standarder på og veileder kan utføre prosedyren på «vant måte» og med de begrunnelser denne kjenner best til forutsatt at forskjeller fra VAR prosedyre og prosedyrevariasjon generelt omtales.
Vår filosofi er at veiledning blir best om hver veileder får være «kaptein på skuta» og legge opp dagen som en selv opplever mest hensiktsmessig i sine studentgrupper, forutsatt at de samme hovedprinsippene «indoktrineres» på alle stuene.
Timeføring og lønnsbetingelser
Timer føres i DFØ app der det opprettes kontrakt av øvingspostansvarlig. Det kan også printes PDF skjema som sendes inn. Veiledningen lønnes etter oppgitt timelønn i vanlig stilling, for pensjonister er timelønn (per august) 2025 259kr. Det gis faktor 2 (dobbelt timeantall) ettersom det er krav til forberedelser for veileder med stueansvar. Ved spørsmål om lønn ta kontakt med øvingspostansvarlig
Daglig rutine
07:45 - 08:00 - Oppmøte på vaktrommet/ Kaffe og demonstrasjon av dagens prosedyre
08:30 - 11:30 Pulje 1
11:30 - 12:15 Lunsj
12:15 - 15:15 Pulje 2
15:15 –15:30 Opprydning/ klargjøring til neste dag
Gjennomføringsforslag
• (Første dag introduserer veileder seg selv, gruppene inndeles)
• Oppmøtelisten føres.
• Veileder demonstrerer å sprite av vannflaske, mobiltelefon etc og utfører håndhygiene sammen ved studentene hver ny pulje.
• Tema introduseres kort og utstyret vises fram og bruken av dette forklares.
(Kulepunkter over bør ikke ta mer enn 30 minutter- hovedfokus er på studentenes ferdighetstrening!)
• Veileder snakker seg igjennom planlegging av prosedyren, og setter opp en arbeidsstasjon etter smittetrekanten ved en av sengene.
• Veileder presenterer seg for «pasienten» med navn og tittel, sjekker pasient – ID og gir passende informasjon. Deretter demonstreres prosedyren.
• Studentene arbeider i grupper à tre studenter ved sengene. Samtlige skal prøve seg i rollen som vernepleier, assistent og pasient.
Kulepunkter med kunnskapsstoff og dagens prosedyre i smittekjeden (Laminert) skal være gjennomgått med hver pulje. Det er opp til veileder hvordan/ når dette gjøres. Caser gjennomgås dersom det er tid til det (10min) - om ikke leveres disse ut til studentene.
Opprydning/ klargjøring er en del av ferdighetstreningen for studentene - og det å være en god kollega. Studentene skal tømme søppel/ tøysekker, re senger og gjøre stua hyggelig for neste gruppe.
Generelle tips til veiledning:
Hovedfokuset på vernepleiens øvingspost er Basalt Smittevern.
Andre fokus er prosedyrekunnskap, arbeidsmetodikk og omsorgsperspektiver.
Målet er at veileder ikke er «instruktør», men en fasilitator som tilrettelegger for et godt læringsmiljø der det er «summing» på stua og studentene er aktive i hverandres læring!
Hovedmålet er at alle studentene skal oppleve mestring i praktisk pleie og omsorg, motivasjon for helsefagene og forstå grunnleggende smittevern! (Verre er det ikke)
Ikke kompliser kunnskapsstoffet for mye. Bruk faguttrykk, men forklar disse også med hverdagsspråk, bruk gjerne tavle til å tegne/ forklare. Trekk inn egen erfaring og «fortell en god historie» fra arbeidslivet!
Det er bedre å «Indoktrinere» 2-3 prinsipper med mange eksempler enn å «rekke over» alt kunnskapsstoffet.
Om du ser noe bra – påpek det. Om du ser noe som ikke er så bra- still åpne spørsmål!
Belønn alle spørsmål («Fint at du stiller det spørsmålet», «Godt observert», «bra spørsmål! Flere som lurte på det samme?» «Jeg forstår godt hvorfor du stiller spørsmålet!..»)
Delegèr veiledningsrollen til de andre studentene i gruppa ved å spørre «Hva tenker dere andre om den måten å gjøre det på?» «Så dere hva som skjedde der?»
Omsorgsperspektiver og etikk er vanskelig å standardisere - Så Still gode spørsmål om pasientopplevelsen!n ( «Hvordan vil pasienten oppleve denne måten å gjøre det på?»)
Studentene skal bevisstgjøres arbeidsmetodikken for vernepleiere (GAVE).
Modellen er svært lik Sykepleieprosessen for veiledere som er mer vant med den.
Hovedpunktene er at en for å yte god helsehjelp må kartlegge og planlegge tilstrekkelig, gjøre gode målvalg og utarbeide en tiltaksplan på bakgrunn av disse. En må velge rett metode (= følge prosedyrebeskrivelsen), og deretter dokumentere helsehjelpen samt observasjoner og evaluere prosedyregjennomføringen- og effekten av tiltaket.